Begin Overzicht Laatste Kaarten Zoeken
Uitleg Foto's Contact
 
Hoe worden de Diddl Dagritmekaarten gebruikt?

Zoals we al eerder op de site vertelden zijn wij erg benieuwd hoe onze dagritmekaarten gebruikt worden. Daarvoor is deze pagina, gebruik jij de kaarten ook in de klas of thuis? En wil je dat aan ons laten zien? Stuur dan je foto('s) met misschien een kleine toelichting naar naomi@jufnaomi.nl.
Alvast bedankt!

Juf Brenda

Juf Brenda gebruikt de kaartjes om aan te geven welke dag het is. Ook heeft ze een bordje waarmee een speciale week kan worden aangeduid. Zoals de kinderboekenweek.
Brenda 1
Alle speelgoeddozen zijn voorzien van een label,zodat de kinderen kunnen zien wat er in de doos zit. Brenda 2

Juf Joyce

Een kant van het bord van Juf Joyce is speciaal voor de organisatie en structuur/voorspelbaarheid/dagritme. De picto's voor therapie heeft ze voorzien van een foto van de directe therapeut.
Joyce 1
Dit is de weekkalender met achteraan de beginletter van de leerkracht die op de dag werkt. Joyce 2

Mirjam 1

Juf Mirjam

Groep 4/5 van Mirjam maakt ook gebruik van de Diddldagritmekaarten. De kinderen vinden ze super en vragen er zelfs om als juf een kaart vergeet.
Mirjam 2 Een aantal kinderen heeft de kaarten thuis uitgeprint, zodat ze schooltje kunnen spelen.

Juf Ilse

Juf Ilse gebruikt de Diddldagritmekaarten ook in de klas. Op het bord hangen de kaarten om het verloop van de dag aan te geven.
Ilse 1
Daarnaast gebruikt Juf Ilse de kaarten op een takenbord voor de wekelijkse beurtrol, voor het visualiseren van de sportclubs die tijdens de middagspeeltijden georganiseerd worden en voor vele andere activiteiten. Ilse 2

Naomi 3

Juf Naomi (2)

Juf Naomi heeft een nieuw planbord in gebruik genomen, in de vorm van een potlood! Op het planbord komen een aantal taken en onder elke taak kunnen drie kinderen hun naam hangen.
Naomi 4 Drie taken met daaronder de haakjes voor negen namen.

Melissa

Bij Melissa thuis worden de kaartjes ook gebruikt. Met de kaarten wordt elke dag een planning gemaakt met alle activiteiten van die dag.
Melissa 1
Maar ook worden de kaarten gebruikt om de gevoelens van Melissa duidelijk uit te drukken. Melissa 2

Juf Anita 1

Juf Anita

Eindelijk weer een juf die de kaarten in de klas gebruikt! Juf Anita zet met de Dagritmekaarten de dagindeling op het bord voor haar groep 6.
Juf Anita 2 Per vak kan natuurlijk vanalles bij de kaart geschreven worden om het nog duidelijker te maken.

Dianne

Op de foto hiernaast is het planbord voor de kinderen van Dianne. Elk kind heeft zijn of haar eigen planning voor die dag verdeeld over de ochtend, middag, avond en nacht. Ook wordt elke dag aangegeven welke dag het is met daarbij eventueel een bijzondere gebeurtenis.
Dianne 1
Hiernaast een voorbeeld van de indeling voor een ochtend. Dianne 2

Rick 1

Rick

Rick gebruikt de Diddl Dagritmekaarten thuis, Rick is vier jaar oud en vindt het erg leuk om elke avond met zijn weekplanner te werken. Op het bord hangt hij bijvoorbeeld welk vriendje of vriendinnetje komt spelen en of pappa of mamma thuis is.
Rick 2 Trots laat Rick ons zijn weekplanner zien.

Regina

Regina gebruikt de Dagritmekaarten thuis. Op deze foto is de dagplanning te zien, verdeeld in vieren. Hierop is precies te zien wat vandaag allemaal gebeuren moet.
De kleine plaatjes onderaan zijn in hoofdlijnen de planning voor morgen.
Regina 1
Het tweede bord is een planning die boven het bed hangt, hierop staan de dingen die moeten gebeuren bij het opstaan en bij het wakker worden. Regina 2

Juf Louise

Juf Louise

Eindelijk ook een juf die de Diddl Dagritmekaarten gebruikt! Bij Juf Louise gebruiken ze sinds kort de Dagritmekaarten bij het zelfstandig werken en iedereen is erg enthousiast!

Planborden

De Diddl Dagritmekaarten worden ook door hele gezinnen gebruikt! Zo hebben we hier een voorbeeld van een gezin met vier kinderen, elk kind heeft een eigen kleur. Ook is er een vak voor het hele gezin, hier worden dingen gepland voor die het hele gezin aangaan.
Planbord 1
Dit planbord is voor het plannen van activiteiten, twee kinderen hebben soms moeite met het indelen van vrije tijd. De kinderen hebben twee bakjes, met binnen en buiten activiteiten, waaruit ze kunnen kiezen. Hiermee gaat het beter een een keuze te maken. Planbord 2

Dagindeling Femke

Femke

Femke is een 8-jarig meisje met PDD-NOS. Bij Femke thuis worden de Dagritmekaarten ook dagelijks gebruikt, soms in combinatie met een aantal echte foto's en extra teksten om het voor Femke nog duidelijker te maken.
Dagindeling Femke Femke's memobord.

Jeanieke

Jeanieke en haar moeder gebruiken de kaarten ook thuis. Op de muur is een schema gemaakt waarmee structuur in het leven van jeanieke gekomen is.
Dagindeling Jeanieke
De Diddlmuur. Dagindeling Jeanike

Dagindeling Helga

Helga

Ook worden de dagritmekaarten gebruikt bij Helga thuis. Helga is 8 jaar, is autistisch en heeft Asperger, ze gaat naar een gewone basisschool en functioneert goed.
Elke avond maakt Helga haar schema voor de volgende dag klaar, bovenaan komt de dag, met daaronder de indeling voor de ochtend, middag en avond. Ook voor de volgende dag wordt alvast een kaart opgehangen als ze dan moet gymen of zwemmen. De moeder van Helga heeft alle kaartjes geplastificeerd en er een magneetje achter geplakt, zodat Helga met de kaarten heel eenvoudig haar dag indeelt.
Ook het broertje van Helga heeft zo'n bord met kaarten.
Dagindeling Helga Alle kaartjes die niet voor de volgende dag gebruikt worden komen netjes in de bewaarmap.

Juf Naomi

Natuurlijk gebruikt Juf Naomi de Diddl Dagritmekaarten ook zelf. Elke dag komt de datum op het bord met daaronder de dagindeling.
Dagindeling Naomi
De dagindeling. Dagindeling Naomi



Mail Juf Naomi disclaimer