Begin Overzicht Laatste Kaarten Zoeken
Uitleg Foto's Contact

Wat zijn Dagritmekaarten?

Dagritmekaarten zijn kaarten met daarop onderwerpen die met behulp van een afbeelding duidelijk gemaakt worden. Deze onderwerpen kunnen verschillen van handelingen en activiteiten tot voorwerpen en gemoedstoestanden.

Met de Dagritmekaarten kan structuur in de dag of week gebracht worden. Kinderen die deze structuur nodig hebben weten door het gebruik van de kaarten precies wat er gaat komen, dit zorgt voor veel rust in huis, op school of op andere plaatsen waar de kaarten gebruikt worden.

Het maken van de Diddl Dagritmekaarten

De Dagritmekaarten die op deze site staan kunnen door iedereen gratis gebruikt worden mits u zich aan de disclaimer houdt.

De Dagritmekaarten kunnen bekeken worden door op de links of kleine afbeelding (zogenaamde thumbnails) te klikken. Hierna zal een popup verschijnen met daarin de echte Diddl Dagritmekaart. Deze afbeelding kan op de computer opgeslagen worden en naar eigen wens verwerkt worden.

De kaarten kunnen bijvoorbeeld, nadat ze opgeslagen zijn, in Microsoft Word geplakt en uitgeprint worden. Als u de kaarten hierna lamineert kunnen de kaarten nog lang gebruikt worden. Uiteraard zijn er nog meer mogelijkheden om de kaarten te gebruiken.

Het gebruik van de Diddl Dagritmekaarten

De dagritmekaarten kunnen op school op verschillende manieren gebruikt worden. Er kan gebruik worden gemaakt van een takenbord met daarop de verschillende activiteiten waar de kinderen uit kunnen kiezen, maar ook is er de mogelijkeheid om de gehele dag te beschrijven. Deze kaarten kunnen op verschillende manieren in de klas opgehangen worden. De meest gebruikte manieren zijn:

  • Op het bord met magneten
  • Een houten plank met spijkers waaraan de kaarten worden bevestigd
Thuis kan bijvoorbeeld gebruik worden gemaakt van magneetborden. Verkrijgbaar bij bijvoorbeeld de IKEA. Voorbeelden zijn te vinden bij de foto's.

Voor wie zijn de Diddl Dagritmekaarten?

Om het even kort samen te vatten: Iedereen die het handig vindt om ermee te werken.

In de praktijk blijkt dat er veel mee gewerkt wordt door kinderen en gezinnen die veel structuur nodig hebben. Dit kan bijvoorbeeld zijn thuis, op school, in zorg-instellingen en andere hulp-instellingen. Deze kinderen hebben ook vaak een aan autisme verwante aandoening zoals ADHD, PDD-NOS of het Syndroom van Asperger.



Mail Juf Naomi disclaimer